Työmatkaläskeilyä

Toistaiseksi kevään viimeisiä hienoja lumikelejä viedään. Aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta ja elämä on kaikin puolin upeaa. Jos on kuitenkin pakko mennä iltavuoroon töihin, niin kannattaa lähteä pari tuntia etuajassa ja nauttia koko matkasta! Voi vaikka valita vähän normaalista poikkeavan reitin…. Yleensä pyöräilen työmatkani cyclorossarilla pyöräteitä pitkin, mutta nyt oli suorastaan pakko hypätä läskipyörän selkään ja ottaa ilo irti töihin menemisestä!

IMG_0965

 

Muklukki oli edellisen retken jäljiltä varusteltu pyöräretkimoodiin. Ja työmatkallehan se passaa. Työkalut ja tarvikkeet sai laukkuihin vaivatta ja juomapullot haarukkaan. Tarakalle tuli kaikki työvaatteet ja -varusteet sivulaukuissa.

Ohjaamon ympäristö on aika tiukkaan varusteltu. Lumicycle Explorer -valo akkuineen, Alpkit Stem Cell -ohjaustankopussukat ja Vauden fueltank-tyyppinen laukku. Alpkitit ja Vaude ovat käteviä, kun niihin saa melko paljon ajaessa tarpeellista tavaraa helposti käden ulottuville. Minulla on niissä yleensä kamera sekä evästä.

IMG_0973

IMG_0971

 

Sananen talvipyöräilykengistä. Kuten tässä blogissa on jo aiemminkin mainittu, jalassani on talvisin maailman lämpimimmät  45NRTH Wölvhammer -ajokengät. Olen ostanut ne noin neljä-viisi numeroa liian suurina, jotta väliin mahtuu reilusti lämmintä sukkaa ilman että kenkä silti puristaa mistään. Väljä kenkä on lämmin kenkä. Kenkiini mahtuu ongelmitta alussukka, vaellussukka ja paksu villasukka. Alussukan päälle vedän pakastuspussin, joka estää hikoilevaa jalkaa kastelemasta lämmittäviä kerroksia eli paksuja sukkia sekä kengän omaa vuorausta. Pakastuspussin sijasta voisi käyttää myös oikeita VBL (Vapour Barrier Liner) -sukkia, mutta en ole sellaisia raaskinut vielä hankkia kun pussitkin toimivat. Työmatkakäytössä niiden hyöty on marginaalinen lyhyestä ajoajasta johtuen enkä niitä yleensä työmatkalla käytäkään, mutta pidemmissä, useiden tuntien tai päivien seikkailuissa kosteussulun merkitys kasvaa jo huomattavasti.

IMG_0961

 

Reilun ylikoon ajokengissä on sellainen sivuvaikutus, että kengän ollessa leveyden puolesta mukava muutamalla sukkakerroksella on se kärjestä jo aivan liian pitkä. Kengän kärkeen jää reilu tyhjä tila, ja tämä taas aiheuttaa kengän kylmenemisen kärjestä alkaen. Olen joskus tunkenut kengän kärkeen ylimääräisen sukan täyttämään tyhjän ilmatilan, mutta sukkamytty painoi helposti varpaanpäitä. Ratkaisuksi löytyi komeron perältä vanha rikkinäinen makuupussi. Leikkasin palat päällikangasta sekä eristettä ja ompelin pienet pussukat kengän kärkien täytteeksi. Nämä toimivat juuri niin kuin ajattelinkin: kuitutäytteinen pussukka ei paina varpaita, vaan mukautuu kengän ja jalan väliin. Ja hoitaa myös sen varsinaisen hommansa, eli estää kengän varvastilan jäähtymisen.

IMG_0950

 

Jatketaanpa matkaa. Ajoin tuttua reittiä Karevansuon, Kullaanvuoren ja Haunisten kautta kohti Turkua. Karevansuolla oli komiaa!

IMG_0982

 

Tältä näyttää jälki, kun Big Fat Larrysta loppuu pito kesken nousun ja mies pyörineen liukuu pari metriä polkua takaisin päin.

IMG_0978

 

Tunkkaamiseksihan se paikoitellen meni. Taas.

IMG_1027

 

Pitkospuilla ajelu oli yllättävän sujuvaa ja varmaa, vaikka ne olivat käytännössä kauttaaltaan jäässä.

IMG_1079

 

Kaverit olivat edellisenä päivän hehkutelleet, kuinka upeat hankikantokelit olikaan. Kokeilin useassa paikassa, mutta ei se hanki minua kantanut. Olen varmaan läski. Tai sitten pyörä ei ole riittävän läski. Tai lumi oli viallista.

IMG_1082

IMG_1142

 

Onneksi polut olivat kunnossa ja suurimmaksi osaksi hyvin tamppaantuneet. Oli helppo ajaa.

IMG_1092

IMG_1100

 

Pakollinen kuva Kullaanvuoren näkötornin juurelta.

IMG_1095

 

Kullaanvuorella oli hienosti otettu huomioon muutkin talviliikkujat kuin pelkät hiihtäjät. Olkoot ladut rauhassa, mutta kiva että muutkin pääsevät talvisesta luonnosta nauttimaan.

IMG_1097

 

Perillä työmaalla. Pyörä parkkiin lukittuun portaikkoon. Hikiset ja märät kamppeetkin kuivuvat kätevästi, kun hyödyntää esimerkiksi vaijerilukkoa monipuolisemmin.

IMG_1154

 

Illalla (yöllä) kotiin lähtiessäni oli tietysti jo pilkkopimeää. Koska kotimatkalla joudun ajamaan maaseudulla valaisematonta maantien reunaa, suhtaudun omaan näkyvyyteeni jokseenkin vakavasti. Päälleni puen heijastinliivin, ja pyöräkin on varusteltu turvallisuutta silmällä pitäen.

Ostaessani uusia sivulaukkuja Ortlieb oli juuri julkistanut tulevasta mallistostaan uudet High Visibility -sarjan laukut. Laukut ovat kauttaaltaan heijastavaa materiaalia ja muodostavat näin huomattavan suuren heijastavan pinnan. Suuri pinta-ala on havaittavuuden kannalta eduksi.

IMG_1159

 

Pinnoihin olen asentanut puolen kiekon verran valkoisia heijastinpuikkoja.

IMG_1167

 

Pyörän seistessä paikallaan ne eivät juuri näytä miltään, mutta pyörän liikkuessa ja renkaiden pyöriessä efekti on melko vaikuttava ja varmasti näkyvä:

2015-01-13-042

 

Hyvät valot ovat toki turvallisuuden ensiaskel. Etuvaloa vaatii nykyisin jo lakikin. Ajovalona minulla toimii jo yllä esitelty Lumicycle Explorer. Tehoja piisaa sen verran riittävästi, että näen hyvin ajaa ja tulen myös nähdyksi. Takavaloksi hankin hiljattain tehokkaan uutuuden, Lupine Rotlichtin. Ladattavan akun ja 160 lumenin maksimitehon ansiosta tulen varmasti nähdyksi, jos vain autoilijalla on silmät auki ja katse eteenpäin. Extrana lampussa on jarruvalotoiminto, eli pyörän hidastaessa vauhtiaan voimakkaasti valo muuttuu kirkkaammaksi, aivan kuten auton jarruvalokin. Lisäksi lampussa on valoon reagoiva tunnistin, eli havaitessaan esimerkiksi takaa lähestyvät auton ajovalot lamppu kirkastaa itseään automaattisesti paremman havaittavuuden toivossa.

IMG_1177

 

Paluumatka kotiin ei ollut ihan yhtä hauska kuin tulomatka töihin (maantiellä 0,38 barin paineilla). Näillä puheilla kuitenkin turvallisia työmatkoja kaikille!

 

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2021