Tuumilla on eroa
Tärvelin oman uuden pyöräni takarenkaan jo muutaman sadan kilometrin jälkeen. Vekki oli sen verran iso, että sisärengas pilkisti sieltä ulos kuin salmiakki-purkkapallo. Vaurion huomasin vasta kotona, joten suurta harmia tapahtuneesta ei onneksi koitunut.
Viilto oli kuitenkin sen verran julma, että jos sisäkumi olisi puhjennut samaan aikaan, liimapaikat olisivat saattaneet loppua kesken. Niin ja olisihan sieltä korvesta pitänyt tulla tovi taluatten kotiin.

Kivikossa sattuu ja tapahtuu. Veetirecon rungossa on paha viilto, josta sisärengas pilkisti kuin purkkapallo.
Ajankohta oli myös haasteellinen, jouluaatto kurkisti nurkan takaa ja pitkät työpäivät haittasivat harrastustoimintaa. Sen pitempää miettimättä selasin netistä renkaita ja päädyin noin neljässä minuutissa Kendan Juggernautiin. Päätöksen suuret linjat löytyvät renkaan hinnasta ja sen leveydestä. Ja lopullisen sinetin kauppa sai, kun varmistin soitolla että rengas olisi Kirkkonummella vielä ennen jouluaattoa. Varmasti.
Fatbiken renkaiden vaihto-operaatio on pyörämaailman helpoimpia. Rengas irti, ilmat pihalle ja rengas pois. Uusi tilalle, ilmat sisään ja rengas paikalleen. Siinä ei kauaa nokka tuhise, eikä työkaluja tarvitse. No pumppu on ehkä hyvä olla, jos keuhkojen tilavuus ja puhallusvoima ei satu olemaan samaa luokkaa kuin Greg Le Mondella.
Rikkoutunut rengas oli Veetireco:n Snowshoes ja leveydeltään 4,5 tuumaa. Uusi rengas puolestaan Kendan Juggernaut saman levyisenä, paitsi ettei ole. Jo pelkällä silmällä voi todeta, että Juggernaut on älyttömän leveä rengas. Whiten runkoon saa manuaalin mukaan laittaa 4,8 tuuman renkaan, jos Kenda vielä tästä leviäisi niin ei taatusti mahtuisi pyörimään.

Whiten takahaarukan väliin pitäisi mahtua 4,8 tuumainen rengas. Kuten kuvasta voi todeta Kendan 4,5 tuumainen on todella leveä rengas.
Vaurioitunut rengas pyöri taka-akselilla, niinpä asensin uuden kumin myös taakse.
Myönnän myönnän, sen verran tiedän ja omaan kokemusta maastopyörien rengastuksesta, että jos käyttää kahta kokoa kumeissa niin leveämpi laitetaan eteen. Nyt siis kuitenkin edessä pyöri Veetirecon kapea 4,5 tuumainen ja takana ylileveä Kenda.
Pyörä muuttui raskaaksi ajaa, etupää seilasi pienissäkin urissa sinne tänne. Viiden sentin lumikerros ja eturengas taittui helposti pyörän alle. Ei auttanut renkaan paineen lasku eikä myöskään nosto. Urheasti kuitenkin poljin tällä setapilla aika läjän kilometrejä Movescountin sivuille. Täytyy myöntää, että kyllä siinä tuli mieleen joillakin lenkeillä, että muuttuuko tämä kulku mihinkään jos vaihtaa renkaiden paikkaa.
Kun sitten viimein sain renkaat vaihdettua “oikein päin” eli Juggernat eteen ja Veetireco taakse, niin pyörä muuttui taas ajettavaksi. White kulkee lumisilla pyörä- ja metsäteillä kuin tavarajuna, eikä levottomasta etupäästä ole enää kuin muisto jäljellä. Pyörä kulkee minusta jopa paremmin kuin silloin kun molemmissa päissä, siis edessä ja takana, pyöri Snowshoes.

4,5 tuumainen Veetireco Snowshoes on kapeaa poikaa verrattuna Kendan saman levyiseen Juggernauttiin.
Ja mikä oli siis tarinan opetus? Ei tietenkään se että kaikki olisi jo alunperin pitänyt tehdä kuten kuuluu vaan se, että näin sitä laiskuuttaan saa hyvän oppitunnin siitä miltä tuntuu ajaa väärin rengastettua ja tämän vuoksi huonosti lumessa etenevää läskipyörää.
Päivitys 1.1
Helmikuun 3 päivä. Yöllä on tullut viitisen senttiä lunta. Lämpömittari näyttää +0,4. Puen ajovaatteet ylle ja lähden lenkille. Renkaat toimii niin kuin niiden pitää. Pitoa löytyy kunnes Pilvijärventieltä ajan loivaan mutkaan, jossa lumen alta paljastuu teräsjäätä. Nurin meni, mutta vauhti oli hidas. Ei sattunut edes henkisesti.
Alkuvuosi on ollut Kirkkonummella rengastestaajan unelma säiden puolesta. Lähes kaikki muut kelit löytyvät paitsi kantohanki. Olen tällä rengastuksella ajanut nyt noin 320 km. Renkaat ovat totelleet ok kahta keliä lukuunottamatta eli paljas jää ja parikymmentä senttiä uutta pakkaslunta. Jäällä ei pysy pystyssä ja puuterilumessa eteneminen on lähes mahdotonta. Paineita en ole vaihdellut, vaan ajanut koko kuukauden samoilla ilmoilla, edessä 0,55 ja takana 0,4 baria.

Talvi on ollut monivivahteinen säiden suhteen Kirkkonummella. Helmikuun kolmas oli vähän tarttuvamman lumen päivä.
Petri Rinne