Beargrease – hiilikuitua tulossa
Salsa julkaisi keväällä 2013 uuden hiilikuituisen Beargrease – fatbiken. Paljoa muuta siihen ei tarvittu, alumiininen oli myyty ja hiilikuituinen laitettiin heti tilaukseen Foxcompista.
Tilaushetkellä ei ollut tietoa hinnasta, väristä eikä mistään muustakaan, ainoa mikä oli varmaa oli että kooksi valittiin L, tilaus tehtiin pelkästä runkosetistä. Saatavana olisi ollut myös Sramin X9 sekä XX1 – osasarjoilla olleet koko pyörät.
Kesä tuli ja ensimmäisiä kuvia rupesi tihkumaan julkisuuteen, XX1 – pyörä näytti järisyttävän hienolta. Koko musta runko, limevihreine koristeineen oli juuri se mistä itse pidin.
Odoteltiin innolla millainen olisi X9 – pyörä, koska runkosetti mikä myyntiin tuleee on pohjautuva juuri tuohon pyörään.
Ensimmäiset kuvat löytyivät netistä, musta runko, valkoisilla teksteillä. Näytti hienolta… hetken! Sitten kolahti, viistoputken alta paljastuivat isot grafiikat sinisestä-violettiin. Violetti ei todellakaan kuulunut mieliväreihinin! Pohdintaan lähti, maalaus, teippaus ja lähes kaikki muutkin vaihtoehdot violetin piilottamiseksi.
Parin viikon päästä tuli lisää kuvia, myös vaakaputken päällä on koristeet samoilla väreillä. Hankaloittaisi taas violetista eroon pääsyä, lisäksi silmä rupesi ehkä pikku hiljaa siihen tottumaan… Ja miten se sanonta menee jos et voi voittaa niin liity niihin, eli lisää violettia pyörään.
Lopulta sopeuduin väreihin ja rupesin suunnittelemaan kokoonpanoa. Kaikki osat oli hommattava, alumiinisesta Beargreasesta jäljelle jääneet käytettäisiin vaimon uuteen Salsa Mukluk – fatbikeen.
Koska nyt kyseessä oli kevyt hiilikuiturunko, ei siihen tultaisi pulttaamaan kiinni mitään painavia perusosia vaan nyt olisi tavoitteena pudottaa jälleen 1-2kg painoa edellisestä Beargreasesta.
Ensimmäisenä osista varmistui ja valikoitui, Enven hiilikuitua olevat kannatin, tanko ja satulatolppa. Enven osia Suomeen tuo Signature. Envet ovat kiinni jo parissa muussakin omassa pyörässäni ja ovat todella vakuuttaneet laadullaan. Eikä keveys tietenkään haittaa, sekä musta-valkoisina sopivat runkoon kuin nenä päähän.
Vaihteistoa pohdittiin hetken aikaa, mutta lopulta melko nopeasti päädyttiin Sram X01:seen, ja tietenkin koko mustaan sarjaan. Osat kulkeutuivat Envejen kanssa samassa paketissa Signaturelta.
Vaihteiden jälkeen pohdintaan meni kammet, alumiiniset eivät miellyttäneet eikä Sram XX1:t sopineet väreihin pistettiin tilaukseen Race Face Next SL -kammet 100mm ja 170mm perälle sopivalla akselilla. Race Face Next SL – kammet ovat saaneet melkoisesti positiivista palautetta testaajilta ja ainakin kädessä tuntuvat todella asiallisilta.
Jarruiksi tuli tilattua Formula RX:t, mustana tietenkin.
Nyt rupeaakin olemaan kaikki osat valmiina, kiekkoja myöten. Kiekoista enemmän seuraavassa jutussa…