Vajosuon Kalja-ajelu 2015

MTB-Turun epävirallinen suojaos on jo kuuden vuoden ajan ajanut loppusyksystä Turun pohjoispuolella sijaitsevaan Kurjenrahkan kansallispuistoon. Itse olen ollut mukana kerran vuonna 2013. Retken peruskaavaan on kuulunut muutama tunti maastopyöräilyä Kurjenrahkan teknisesti haastavilla poluilla, yöpyminen laavulla, muutama olut, ja seuraavana päivänä taas muutama tunti ajelua. Tänä vuonna retken primus motorina toiminut Juha Jokila vetikin ässän hihasta. Kalja-ajelu on rattoisasta nimestään huolimatta ollut aina erittäin vaativa ajelu, joka on kysynyt osallistujilta niin fysiikkaa, pyöränkäsittelytaitoa kuin paskojen olosuhteiden sietokykyäkin. Tänä vuonna ajettaisiin vielä reilusti kovennettu versio. Juha nimittäin ilmoitti, että tällä kertaa lähdetään Raisiosta, Kerttulan urheilukeskuksesta, ja ajetaan Suokullan retkeilyreittiä seuraillen Kurjenrahkalle. Kyseisen reitin entuudestaan tuntien tiesin, että siitä tulee pitkä ja raskas retki.

Lauantaina kokoonnuimme Kerttulaan klo 12. Paikalla ei näkynyt yhtään ”oikeaa” maastopyörää, vaan viisi läskipyörää ja kaksi 29er sinkulaa. Juha oli arvioinut ajon Kurjenrahkalle ja Töykkälän laavulle kestävän 6-8 tuntia.

IMG_3639

 

Reitti kulki alkumatkan tutuissa maastoissa Kullaanvuoren kautta.

IMG_3643

IMG_3677

IMG_3732

(Seuraavat kolme kuvaa: Peter Nylund)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Matkan taittuessa reittiä ensi kertaa ajavillekin alkoi valkenemaan, miksi noin 50 kilometrin matkaan oli arvioitu tuhraantuvan 6-8 tuntia. Ajo oli paikoin todella teknistä, ja pyörän päältä joutui jalkautumaan jatkuvasti milloin mistäkin syystä.

IMG_3744

IMG_3765

(Kuva alla: Pasi Päiviö)

23051941951_4a1811962b_o

 

Reitin sillat ja muut rakenteet on ikävä kyllä päästetty pahasti rapistumaan. Retkeilyvarustein lastattu fillari painaa helposti 25-35 kiloa. Mukavahan sitä on kanniskella ympäriinsä tai tempoa ojanseinämiä ylös kerta toisensa jälkeen.

IMG_3778

IMG_3782

 

Välillä saatiin nauttia ihan ajamisestakin. Ainakin, jos limaisen liukkailla pitkospuilla tasapainoilua voi kutsua ajamiseksi.

IMG_3801

IMG_3825

IMG_3843

 

Ennen Rehtsuota pysähdyttiin tauolle. Jotkut tyytyivät lepäilemään, valokuvaamaan ja syöpöttelemään pikkupurtavaa, toiset pistivät lounaan keittymään.

IMG_3869

IMG_3871

 

Tauon aikana oli aikaa ihmetellä, millaisella kalustolla kaverit olivat liikkeellä ja millaisia varusteiden pakkausratkaisuja oli keksitty.

Meitsin oma Salsa Mukluk.

IMG_3860

 

Mikan Mukluk.

IMG_3862

 

Peterin uusi XXL:n house brand markettiläski, White 3Fat Pro.

IMG_3864

 

Juhan 907. Juha oli ainoana liikkeellä perinteisellä ”kaikki varusteet repussa” meiningillä, kaikilla muilla oli mahdollisimman suuri osa varusteista pakattu pyörään. Molemmilla vaihtoehdoilla on puolensa. Useimpien mielestä iso reppu selässä on ikävä ajaa. Juha kuitenkin selvisi raskaista pyöränkanto- ja tunkkausosuuksista helpommalla, kun pyörässä ei ollut ylimääräistä painoa.

IMG_3861

 

Tonin 907.

IMG_3878

 

Ja sitten oli pari tuollaista ohutrenkaista vaihteetonta pyörää.

IMG_3865

IMG_3868

 

Tauon jälkeen matka jatkui Rehtsuon yli. Ai että mä niin rakastan sitä paikkaa.

IMG_3890

 

Rehtsuon jälkeen kohdalle osui pieni sadekuuro. Pieni sadekuuro ei haittaa. (Kuva: Peter Nylund)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Reitillä oli suoritettu hakkuita. Polku oli hävinnyt jonnekin. Päätettiin rämpiä metsäkoneen jälkeä pitkin lähimmälle tielle, josta päästäisiin takaisin retkeilyreitille. Aika paskaista touhua.

IMG_3933

(Kuva alla: Juha Jokila)

slide_DSC04072

 

Illan alkaessa hämärtää pistettiin ajovalot päälle. (Kuva: Juha Jokila)

slide_DSC04084

 

Pimeän langetessa matkalaisten ylle niin teki myös vesisade. Tällä kertaa voimakkaampana kuin aiemmin.

IMG_3944

 

Pimeässä ja vesisateessa tultiin toiselle hakkuualueelle, ja taas oli reitti hukassa kun metsäkone oli jyrännyt kaikki polut.

IMG_3949

IMG_3964

 

Mut ei se haittaa hei!

IMG_3945

 

Löytyihän se reittikin sieltä. Se oli mutainen ja savinen. Tämän tunkkauksen jälkeen kenkää sai tovin potkia polkimeen, ennen kuin lukko napsahti kiinni.

IMG_3971

IMG_3974

IMG_3978

 

Pimenevässä illassa letkamme jatkoi matkantekoaan.

IMG_3983

IMG_4076

 

Välillä tunkattiin mäkiä ylös.

IMG_4004

 

Välillä vedettiin henkeä.

IMG_3993

 

Ja se mikä tulee ylös, menee myös alas!

IMG_4018

 

Kalustorikko 1: Salsa Anything Cagen kiinnikkeet antoivat periksi. Haarukassa näkyy murtuneet kiinnikkeet. Tämä oli siis se ensimmäisen sukupolven AC, joka oli oikeasti huono. Kiinnikkeet ovat kahden millin paksuista alumiinia. Nykyinen vahvistettu versio on varmasti parempi, ja Anything Cage HD lienee vielä sitäkin parempi. HD-versio saattaa olla ostoslistalla jossain vaiheessa. Puntaroin vielä vaihtoehtoja. Etutarakka kiinnostaisi myös.

IMG_4078

 

IMG_4079

 

Juha ja Toni tutkimassa reittivaihtoehtoja.

IMG_4058

 

Laavun jo lähestyessä tarjoiltiin meille vielä yksi yllätys. Reitti kulkee (tai on kulkenut) kahden pellon välissä kulkevaa tietä pitkin. Yllätyksemme oli kohtalainen, kun huomasimme, että paikalla oli kahden pienemmän pellon sijasta yksi valtava pelto, eikä tiestä näkynyt jälkeäkään. Tai oikeastaan tarkemmin katsottuna näkyi jälkiä, tai jämiä. Saven ja mullan seassa näkyi hiekkaa siinä kohtaa, missä tie oli ennen kulkenut. Maajussi oli vetäissyt auralla tien olemattomiin samalla kun oli kyntänyt pellot. Kynnöspeltotunkkaus on aina parhautta.

IMG_4086

IMG_4090

 

Lopulta, ajettuamme, tunkattuamme ja kannettuamme pyöriä reilut 8 tuntia ja 50 kilometriä, saavuimme Töykkälän laavulle. Ruokahalu oli joka äijällä melkoinen. Eikä se olutkaan suussa pahalta maistunut. Tarinaa iskettiin pitkälle yöhön, kunnes joskus yhden-kahden aikoihin käytiin nukkumaan. (Kuvat: Peter Nylund)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Muutamat nukkuivat bivipusseissaan taivasalla, jotkut laavussa.

IMG_4113

IMG_4125

IMG_4130

 

Aamulla herättiin pitkästä illasta huolimatta hyvissä ajoin ja syötiin tuhti aamiainen. Liikkeelle taidettiin päästä noin klo 10. Upeampaa keliä ei olisi voinut toivoa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Sunnuntaina oli tarkoitus ajaa Kurjenrahkan maastoissa jonkinlainen lenkki ja sitten polkea enimmäkseen teitä pitkin kohti kotia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ehdittyämme ajaa vasta pari kilometriä, onnistuin raapaisemaan yhteen kiveen auki sekä etu- että takarenkaan. Takarenkaasta suihkusi tiivistyslitkut ulos valkoisena pilvenä. Ei hyvä. Eturenkaan vauriot olivat sen verran lieviä, että toivoimme litkun tiivistävän pienehkön vuodon. Näin myös tapahtui. Mutta takarengas oli aika synkkä näky. (Kuvat: Peter Nylund)

20151115_105436

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Takarenkaassa oli noin 4 cm viilto. Pasi yritti ensin ommella sen umpeen, ja toivoimme, että vuoto tiivistyisi. Näin ei kuitenkaan käynyt. Rengas tyhjeni 15 metrin ajon jälkeen. Ei siinä muu auttanut kuin asentaa sisäkumi. Oletteko muuten koskaan purkaneet ghetto-tubeless-viritelmää? Istuu muuten todella tiukassa ulkorengas siinä halkaistussa sisurissa! Se oli kuin liimattu. Meillä meni lähes yhtä kauan repiä rengas irti kuin mitä meni uuden asentamiseen ja pumppaamiseen. (Kuvat: Peter Nylund)

20151115_105322

 

20151115_112212

 

Renkaan korjaamisen jälkeen minä, Mika ja Peter koukkasimme muutaman kilometrin päässä pois metsästä ja jatkoimme matkaa kotiin päin tietä pitkin. Oltiin väsyneitä, mutta ah niin tyytyväisiä. Olihan taas hianoo olla reissussa!

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2018