Näin ei todellakaan pitänyt käydä… edellinen pyöräni Salsa Beargrease oli mielestäni täydellinen ja parempaa ei voi olla. Talven aikana tuli kuitenkin vilkuiltua uutta hiilikuituista Salsa Muklukkia hieman sillä silmällä ja mielessä oli käynyt ajatus ainakin välillä kokeilla 197mm peräistä pyörää, joka näin mahdollistaa leveämmät renkaat vaikka Beargreaseenkin menee 4.6″ kohtuullisesti.
Beagrease meni myyntiin ja kaupaksikin melko nopeasti, joten oli aika ruveta speksaamaan uutta fattia rungosta alkaen.
Salsa Mukluk Carbon 2017
Aikaisemmin on fatinvaihtoväli ollut noin kaksi vuotta, mutta nyt mentiin reilulla vuodella.
Tälläisiä fattejä on tallissa tähän mennessä ollut:
Salsa Mukluk on ollut markkinoilla jo kauan ja vakiinnuttanut asemansa fatbike-maailmassa. Tähän vuoteen täysin uusittu Mukluk koki täydellisen muodonmuutoksen. Suurimpana lienee perän leveneminen 197mm jolloin lähes kaikki rengasvaihtoehdot olisivat käytettävissä. Lisäksi tähän asti kaikki Muklukit ovat olleet alumiinisia, mutta nyt tuli tarjolle myös hiilikuituinen vaihtoehto. Värivalinta oli helppo, koska ainoa mitä runkosettinä saa on sini/musta, joten sellainen kaapattiin kainaloon ja ruvettiin miettimään jatkotoimenpiteitä. Samalla voisi mainita että L-kokoinen Beargrease oli 19″ ja tämä L-koon Mukluk on 20″ joten aavistuksen isompi.
Niistä jatkotoimenpiteistä… siinä runkoa ja vanteita pyöritellessä tuli taas mieleen että jotain omaa voisi kehittää. Samalla taisi verstaalle tulla mainosmiesmaastosta, joka on aikaisemminkin näissä asioissa auttanut – vaimon Salsa Beargrease.
Vähän siinä pohdittiin ja koska värivalinta osien kohdalta oli tehty jo aiemmin niin mainosmiehelle runko ja kiekot kyytiin ja sitten vain odotellaan mitä tulee takaisin. Taaskaan ei joutunut pettymään vaan runkoon oli loihdittu purppuraa raidan muodossa sekä vanteisiin samaa sävyä.
Rungon paino muuten oli vain 20gr enemmän kuin Beargreasella.
Rungossa on myös yläputkessa valmis kiinnityspaikka top tube -laukulle ja takana säädettävät Alternator-korvakkeet, joilla saadaan muutettua takahaarukan pituutta.
Osien haalimista
Lähtökohta oli että halusin Hopen jarrut, koska niistä oli muistoissa hyviä kokemuksia. Nyt valinta osui Hope Tech 3 x2:iin ja väriksi purple, niinkuin myös saman valmistajan Fatsno-napoihin. Tanko, kannatin ja satulatolppa totuttuun tapaan Enveltä. Uusi tuttavuus on satula, Selle Esse Italiana Carbon, hetken ehdin sellaista kokeilla edellisessä pyörässä ja vaikutti hyvältä. Vannekehiksi tutut ja hyvin toimineet FCF Carbonit, nyt tosin 85mm leveänä. Sitten vaihteiston kimppuun… vähän aikaa pähkäiltynä tuli päädyttyä Sram Eagle X01:seen, vaikkakin tuo 50 piikkinen takaratas tuntuukin hieman yliampuvalta näihin mäkiin. Saman sarjan kammet vielä pakettiin niin rupesi olemaan valmista. Viimeisenä vielä siniset Issin-polkimet ja saman väriset Esin tupit.
Sitten kasaamaan… kaikki sujui moitteetta tosin vaihteistoa odotellessa pari viikkoa tuli ajeltua XX1:n lainaosilla. No viimein Eaglet saapuivat ja saatiin niputettua pyörä lopulliseen valmiuteen. Hieman pohdintaa aiheuttaa vielä eturatas. Eaglen kammet saapuivat 30 piikkisellä 4mm offsetti rattaalla ja se ei aivan optimaaliselta tunnu, lisäksi haluasin muutaman piikin lisää kokoa.
No kannattiko sitten vaihtaa…
Tuttu kysymys, joka tällä kertaa kaikui korvissani normaalia kovempaa, koska Beargrease oli oikeasti ollut itselleni se täydellinen pyörä. Pelkäsin ensimmäistä kertaa ensilenkille lähtiessäni että joutuisin pettymään uuteen pyörään… näin ei onneksi kuitenkaan käynyt!
Suureksi yllätyksesseni en juurikaan huomannut mitään eroa ajellessani Muklukilla verrattuna Beargreaseen. Todella tiukoissa mutkissa Muklukki on ehkä hieman kankeampi, mutta ylämäissä taas kiipeaminen tuntuu paremmalta. Pyörivää massaa on tietysti hieman enemmän, mutta se tulee pakosta leveämpien renkaiden ja vanteiden johdosta.
Tällä hetkellä ajotuntumaa on haettu liki 20h verran ja voisi sanoa että plussat ja miinukset on tasoissa Beargreaseen verrattuna.
Mitään yllätyksiä ei ole eteen tullut ja Muklukki on tarjonnut mukavaa kyytiä nyt jo niin lumella, jäällä kuin kuivallakin maalla.
Aurajoen jäällä
Renkaina oli lopputalven ajan Terrenen Wazia Light 4.6″ nastarenkaat ja nyt kesäksi on vaihdettu 45NRTH Flow- ja Dunderbeist.
Salsa Mukluk Carbon 2017 Purple -edition:
Salsa Mukluk Carbon, koko L
vaihteet Sram X01 Eagle 12v
jarrut Hope Tech 3 X2
levyt Hope 183/160mm
kammet Sram X01 Eagle 175mm
ratas 30
vanteet FCF Fat 85mm carbon
renkaat 45NRTH Flowbeist / Dunderbeist
tanko Enve
kannatin Enve
tolppa Enve
satula Selle Esse Italiana Carbon
polkimet Issi
shamuswave @ Instagram
Connection error. Connection fail between instagram and your server. Please try again
#fatbikefinland
Fat-Bike.fi
Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.
Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.
- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja
Ota yhteyttä!
fbf@fat-bike.fi
Ota yhteyttä:
Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. We use cookies on this website. Hyväksy