Uusi fatbike – Salsa Beargrease Carbon 2016

Niinhän siinä sitten taas kävi, kuten hieman edellisessä jutusta aavistelin. Fatbike vaihtui uuteen samanlaiseen, tai no jos hieman saa perustella niin aivan eri väriseen. Ensimmäisen kerran näin vilauksia uusista Salsan väreistä jo keväällä heti tuo maukas oranssi / pinkki rupesi kutkuttamaan. Melko kauan sai kuitenkin perusteltua vaihtamisen olevan turhaa, mutta ensimmäinen vilkaisu luonnossa tuohon juuri Suomeen saapuneeseen runkoon sai ajatukset heittämään volttia.

Vanha Beargrease laitettiin myyntiin ja kaupat sen rungon osalta syntyikin melko nopeasti. Vaihdossa tosin tuli melko ajamaton valkoinen L-koon Salsa Mukluk, joka nyt olisi ylimääräisenä tallissa käyttäjää vailla. Pelkän rungon myynti oli itsellekin mieluisin tapa, koska osat miellyttivät edelleen suuresti ja olivat helppo siirtää uuteen runkoon.

Salsa Beargrease Carbon 2016

Samalla tuli myös pidettyä vanhoista tavoista kiinni, melko tarkkaan kahden vuoden välein on tullut fatbike uusittu.

Tälläisiä fattejä on tallissa tähän mennessä ollut:

Uusi runko odotti  Turun Foxcompissa, osat mukaan ja kasaamaan. 

Kiekoiksi mitä?

Ainoa mikä tässä vaiheessa rupesi pohdituttamaan olivat kiekot. Violetit Hopen-navat eivät ehkä parhaalla tavalla sopisi uuteen värimaailmaan ja lisäksi etunmainen ei edes suoraan sopisi uusittuun nyt 150mm levyiseen Salsan etuhaarukkaan. Alkoi kova pohdinta mitä tehtäisiin. Vaihdetaanko navat ja irroitetaan tarrat vanteiden kyljistä. Myydään vanhat pois ja ostetaan uudet tilalle vai vaihdetaanko etunapaan vain päätyholkit jolloin se saataisinn sopimaan uuteen haarukkaan.

Tilannetta rupesi hieman helpottamaan Foxcomppiin juuri saapunut kuorma täysin uusia FCF Fat 65mm -hiilikuituvanteita, jotka vielä oli mahdollista saada hienosti oikean värisillä teippauksilla. Mustat Salsan-navatkin löytyivät hyllystä niin päätettiin uudistaa kiekot ja laittaa vanhat Nextien 90mm Wild Dragon -kehillä olevat myyntiin.

Kiekot renkaineen olivatkin ainoa uudistus osien puolelta jos ei Enven riseritangon vaihtumista saman merkin suoraan versioon oteta huomioon. Renkaiksi litkutettiin 45NRTH:n Vanhelgat, joita olin jo kauan halunnut kokeilla.

Pyörä valmistui onneksi ilman ongelmia ja varsin nopeasti. Hyvä niin, sillä Foxcomppi oli juuri menossa talviunille pariksi viikoksi ja olisi ollut varsin ikävä viettää vuodenvaihdetta ilman fatbikea.

Painaa mitä painaa…

Mitä se sitten painaa… etukäteen laskeskeltiin ja pohdittiin 11kg alitusta ja menhän se sen alle reilusti… valmiin pyörän paino Shimanon XT:n polkimilla on 10.8kg eli noin kilon kevyempi kuin edellinen Beargrease. Suurin ero tietysti tuli renkaista ja vanteista, mutta taitaa uudistettu etuhaarukkakin olla hieman kevyempi.

Huomaako painoeron… kyllä! Kun otetaan liki kilo pois pyörivästä massasta on herkkyys aivan eri tasolla ja lisäksi Vanhelgat tuntuvat rullaavan erittäin hyvin. Yliohjautuvuutta ei ole ollenkaan, tosin ei sitä juurikaan havainnut edellisilläkään renkailla. Tulipa tuossa viime lenkillä paukautettua uusi KOM Stravaan, vaikka samaa hiekkatienousua on tullut ajettua cyclocrossarilla ja 29″ peräjäykällä maasturilla.

Surly Pugsley painoi aikoinaan yli 16kg ja vanteina siinä oli kaiken mahdollisen ja mahdottoman kestävät Surlyn 65mm Large Marge DH:t klassisilla Endomorph ja Larry -renkailla. Hetken päästä renkaat vaihtuivat Surlyn Nateihin. Seuraava Salsan alumiininen Beargrease oli jo huomattavasti kevyempi 12.7kg painollaan. Siinä alla olivat Surlyn 82mm Rolling Darylit sekä Surlyn Big Fat Larry -renkaat.
Hiilikuituinen Beargrease tiputti jälleen kilon verran painoa pois edellisestä alumiinisesta kokoonpanosta ja nyt oltiin alle jo alle 12kg:n.

Jos verrataan Pugsleytä tähän uusimpaan ei voida edes puhua samanlaisista pyöristä. Pugsley oli ja on tehty rauhallisempaan ajoon enemmän retkeilytyyliin kun taas Beargrese on geometrialtaan ja ajettavuudeltaan täysin verrattavissa normaaleihin 29″ maastopyöriin, painonkin olessa samaa luokkaa kevyiden 29″ täysjoustojen kanssa.

No kannattiko sitten vaihtaa…

Itse ainakin diggaan värityksestä ja pyörän ajettavuudesta tällä hetkellä kovasti. Lisäksi jos fatbikea yleisesti katsotaan joka paikassa silla liikkuessa nostaa tuo väritys sen vielä aivan uudelle tasolle ;)

Ainoa mikä nyt vielä pohdituttaa on kiekot ja renkaat, vaikka ne ovatkin aivan huikeat ajaa nyt sulan maan aikana niin 4″ renkaan leveys tälläisen 90kg kuskin alla lumessa pohdituttaa. Vaikka aikoinaan Pugsleyllä parjättiinkin hyvin 3.8″ renkailla oli nuo Dillinger 5 niin makeat ajaa 90mm vanteilla että raskiikohan niistä kuitenkaan luopua. Pikaisesti tuli vielä testattua että eivät nuo violetit navat nyt aivan kauheat olletkaan ja etunavan muuntokitti maksaa vain vajaan 30€. 

Lumetonta joulukuuta Turussa

Mahtaakohan tänne Turun seudulle vielä lunta joskus tulla? Jos kuitenkin pitäisi vanhat kiekot ja renkaat jemmassa kunnon talvikelejä varten…

Näyttää muuten olevan sama päivtystahti pyörien suhteen kavereillakin…

kolme-bearia-crop-x

Kolme kaverusta lenkillä 2014

 

Kolme kaverusta lenkillä 2015

Kolme kaverusta lenkillä 2015

Salsa Beargrease Carbon 2016 Orange -edition:

  • Salsa Beargrease, koko L
  • vaihteet Sram X01
  • jarrut Formula RX
  • levyt Hope 180/160mm
  • kammet Race Face Next SL 175mm
  • ratas 32
  • keskiö Race Face CINCH BB92
  • vanteet FCF Fat 65mm carbon
  • renkaat 45NRTH Vanhelga
  • tanko Enve
  • kannatin Enve
  • tolppa Enve
  • satula Selle Italia Flite ”Troy Lee Design”
  • polkimet Shimano XT
  • 10.8kg
Kuvat otettu lähes pimeässä metsässä valaistuna Lupinen-ajovaloilla ;)
#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2016