Salsa Cutthroat

Kun ei kuitenkaan ihan aina tee mieli ajella läskillä, niin piti pohtia toista yleiskäyttöpyörää.
Pyörää jolla voisi ajella lähes missä vaan, eikä se kuitenkaan jäisi jälkeen myöskään teillä… tietysti se on myös reisistä kiinni, mutta parempi on syyllistää aina ensin kalustoa.

cutty-litsa

 

Ehdin ajella vuoden verran teräsrunkoisella Salsa Fargolla ja siitä jäi pelkästään positiivisia mielikuvia ja tuntemuksia. Myös Fargon poismyynti oli jäänyt selvästi kaivertelemaan mieltä, jotain sen tyylistä piti siis hakeman.

Salsa Fargo

Erillaisia malleja ja rengasleveyksiä pohdiskellessa tuli selväksi että pyörän tulisi mahdollistaa myös 29 x 2.3″ -renkaat. Fargossa tämä onnistui myös lokasuojien kanssa. 
Salsa Cutthroat oli ollut mielessä sen jälkeen kun jossain kirjoittelussa oli mainittu sen olevan turboahdettu versio Fargosta :)
Päätös rupesi olemaan selvä, Cutthroat piti saada… se tulikin seuraavaksi ongelmaksi. Salsan Cutthroatit ovat yleisesti ottaen kokoajan loppuunmyytyjä pienen tuontamäärän vuoksi. Joutui siis odottamaan, mutta kuinka kauan… noin puoli vuotta!

Mikä Salsa Cutthroat oikeastaan on…

Salsa Cycles itse luokittelee sen ”Ultra-endurance mixed surface / Tour Divide-inspired / Bikepacking”  -pyöräksi.
Sillä voi siis ajella missä vain enemmän tai vähemmän kuormattuna. 
Runkoon mahtuu 29 x 2.4″ -renkaat, mutta lokasuojan paikkoja ei ole. Rungossa käytetään maastopyörän kampia, mutta muuten se on suunniteltu käyrätankoiseksi. Läpiakselit edessä ja takana sekä varmasti riittävästi paikkoja pullo- sekä vastaaville varustetelineille. Lisäksi yläputkessa on vielä paikka top tube bagille.

 

Kokoonpanoa

Kun runko vihdoin saapui oli osat olleet odottamassa jo jonkin aikaa… selvää oli että hydraulisilla levyjarruilla mentäisiin, joten Sram Rival 1 tuntui parhaalta vaihtoehdolta. Kammiksi löytyi Sram XO:t ja kiekoiksi kasattiin 30mm leveät FCF.kuitukiekot 88 Racing -navoilla. Enven kuitutanko oli vanhaa perua ja tolpaksi meni Specializedin 27.2mm kuitutolppa. 
Eturatas on 38 piikkinen ja takana on Sunracen 11-40 pakka. Johonkin väliin ehkä kaipaisi välitystä, mutta katsellaan nyt rauhassa millaiseksi takapakka muotoutuu. Saattaa olla että omiin ajoihin sopii paremmin 11-36 tai jopa 11-32.

Hetken aikaa ehdittiin ajella Specializedin Renegade 2.3″, mutta teiden jäädyttyä on alle nyt vaihdettu 45NRTH Nicotine 2.35″ -nastarenkaat.

Pitkä aikaan pohdin miten tätä runkoa lähtisi kasaamaan ja millä väreillä, mutta tämä oli nyt se ”Less is more” -malli eli pelkää mustaa lisäksi ja annetaan rungon sävyjen loistaa. Tosin satulaksi löyty kaapista vanhahko Selle Italian Flite Troy Lee Designin liekehtivällä silmämunalla.

Millainen Salsa Cutthroat nyt sitten on?

Lenkkiä on ajettu kuivilla, märillä ja jäisillä teillä asfaltilla sekä soralla. Parempaa ja huonompaa metsäautotietä on kokeiltu sekä normaaleja polkuja myös. Cutthroatilla pääsee niissä kaikissa hyvin, tosin varmasti joka paikkaan löytyy jokin nopeampi tai paremmin siihen sopiva pyörä, mutta yleispyöränä Cutthroat on yksinkertaisesti hyvä… hmmm… metsäautotiestä en olisi varma löytyykö siihen nopeampaa tai paremmin sopivaa peliä.

cutty3

Renkailla tekee paljon, kun alla oli Renegadet rullaus ja keveys oli aivan cyclocrossarin luokkaa ja nyt Nicotineilla pito ja ajotuntuma metsässä muuttui aivan toiseksi. Keväällä olisi tarkoitus laittaa alle 40mm Panaracerin Gravelkingit ja uskoakseni silloin mennään jo todellalähelle kevyen cyclocrossarin ajotuntumaa.

Nicotinet hieman jäisellä tiellä.

Parilla kunnon joulukuun kurakelilenkillä olisi ehkä kaivannut lokasuojia, mutta kaikkea ei voi saada… vai voiko?
Ohessa kaverini itse tekemät pidikkeet joilla aisalliset lokauojat saadaan Cuttyyn kiinni.

marko-cutty

Lokasuojat kiinni ;)

 

Salsa Cutthroat Carbon 2018:

  • Salsa Cutthroat, koko L
  • vaihteet Sram Rival 1 x 11v
  • jarrut Sram Rival
  • levyt Hope 160/160mm
  • kammet Sram X0 175mm
  • ratas 38
  • pakka Sunrace 11-40 11v
  • vanteet FCF XC 30m carbon
  • renkaat 45NRTH Nicotine / Specialized Renegade
  • tanko Enve 44cm
  • kannatin Thomson 100mm
  • tolppa Specialized S-Works 27.2mm
  • satula Selle Italia Flite Troy Lee Design
  • polkimet Issi Flash II
  • 8.8kg

 

 

 

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2018