Salsa Beargrease Purple Camo

Uusittu Salsa Beargrease esiteltiin ja se oli menoa sitten… vaikka näin ei pitänyt taaskaan käydä!
Olin ajellut useammallakin Beargreasella aikaisemmin ja nyt hetken Muklukilla ajelun jälkeen oli aika palata takaisin.
Miksi… sitä ei kukaan tiedä se tunne vain tuli taas ja oli vaihdon paikka.

 

 

Alussa on fatin vaihtoväli ollut noin kaksi vuotta, mutta nyt mentiin taas reilulla vuodella. Salsa Mukluk Carbon laitettiin myyntiin ja uusi Beargrease tilaukseen.

Tälläisiä fattejä on tallissa tähän mennessä ollut:

 

Runko – Salsa Beargrease Carbon 2019

Tähän asti kaikki kuituiset Beargreaset ovat olleet rungoltaan samanlaisia sen esittelystä asti, ainoastaan etuhaarukan leveys vaihtui muutama vuosi sitten 142– -> 150mm. 

Nyt esiteltiin täysin uusittu Beargrease, suurimpana erona leventynyt takapää. Navan leveys kasvoi 177mm -> 197mm, mutta samalla keskiön seutu pyrittiin pitämään mahdollisimman kapeana. Muutenkin geometriaan tuli pieniä muutoksia reachin  hieman kasvaessa. Haarukka uusiutui myös ja tarjoaa nyt hyvät paikat eri telineille. Myös runkoon tuli taakse kiinnikkeet telineelle.
Vaijerit ja jarruletkut menevät nyt kaikki rungon sisältä.

Rungon paino oli noin 1400gr ja haarukka 700gr

Kokoonpano

Uutta Beargreasea on vaikea saada eurooppaan pelkkänä runkosettinä erinäisten mahdollisten sakkotullien vuoksi, joten päädyin hommaamaan koko pyörän SLX-kokoonpanolla.
Tämä sopi hyvin kun Mukluk ei kiinnostuksesta huolimatta löytänyt ostajaa kokonaisena tuolla XX1 Eagle -kokoonpanolla, vaikka hintapyyntöni osiin nähden oli varsin kohtuullinen.

Suunnitelmissa oli siis vaihtaa kaikki osat Beargreasesta ja Muklukista keskenään ja näin saada Muklukista koottua edukkaampi versio jolloin ostajia rupesi heti löytymään mukavasti ja kaupat tehtiinkin pikaisesti.

Nyt Beargreasea päästiin kasaamaan Muklukista tutuilla osilla, mitkä itseäni miellyttivät ja varsin vähän ajettuina (600km) olivat vielä kaikki virheettömässä kunnossa.
Ainoa jännityksen kohde oli sopisivatko vanteet ja renkaat alle… koska Beargrease toimitettiin 27.5 x 4″ renkailla asennettuna 80mm vanteelle olivat nyt alle menevät 26 x 4.8″ 45NRTH Husker Dut selvästi pulleammat 85mm kuituvanteilla.
Mahtuivathan ne ja hyvinkin…

Muuten osiksi tulivat kaikki jo Muklukissa olleet Sramin XX1 Eaglet, X01 -kammet ja Hopen jarrut sekä navat.
Ainoastaan satulatolppa vaihtui kokonsa puolesta toiseen vastaavaan. Muklukissa oli 31.6mm ja nyt Beargreasessa 30.9mm.

Valmiina

Kokoaminen meni vaivattomasti, myös vaijerit ja letkut uivat rungon läpi helposti löytäen ulostuloreiät vaivattomasti… 
Kun kaikki oli kiinni ja säädettynä oli aika heittää ensimmäiset koeajot.

Mitään yllättävää ei Beargrease tarjonnut vaan se oli se tuttu ja turvallinen hieman sporttisempi fatbike mihin olin jo edllisissä pyörissä tutustunut, mutta nyt vain hieman isommalla rengastilalla höystettynä. Lisäksi Muklukin L-koko on 20″ kun taas Beargrease 19″ ja tämä sopii itselle paremmin.
Tämä oli juuri se mitä olin kaivannutkin ja se pienen pieni ero Muklukin ja Beargreasen välillä on edelleen havaittavissa. Mukluk on enemmän retkimalli ja Beargrease se urheiluversio.

Salsa Beargrease Carbon 2019 Purple Camo -edition:

  • Salsa Beargrease Carbon, koko L
  • Vaihteet Sram XX1 Eagle 12v / vipu X01 Eagle
  • Jarrut Hope Tech 3 X2
  • Levyt Hope 183/160mm
  • Kammet Sram X01 Eagle 175mm
  • Ratas 32
  • Vanteet FCF Fat 85mm carbon
  • Renkaat 45NRTH Husker Du 4.8″
  • Tanko Enve Sweep
  • Kannatin Enve
  • Tolppa Enve
  • Satula Selle Esse Italiana Carbon
  • Polkimet Issi

 

 Jatkossa

Koska Beargrease on nyt suunniteltu myös 27.5″ -vanteille on niitä myös testattava. Kokeeksi alle laitettiin Bontragerin 27.5 x 4.5″ Barbegazzit 80mm vanteilla, jotta nähtiin onko niille tilaa… en voi suoraan sanoa että hyvin mahtuisi. Alle ne menivät, mutta tilaa ei liian paljoa ollut. Itse noita 27.5 x 4.5″ saattaisin kokeilla ellei jo olisi leveitä renkaita ja kiekkoja 26″ :sina.

Itse päädyin hieman erillaiseen ratkaisuun ja laitoin työn alle 27.5″ x 52mm kuitukiekot joihin tulee päälle 45NRTH:n 27.5 x 4″ Vanhelgat. Näitä kokeillaan kun renkaat saapuvat…

 

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2018