Salsa Beargrease – fatbike Nextie Bikes Wild Dragon -hiilikuituvanteilla

Nyt rupeaa olemaan kuukauden verran kokemusta Nextie Bikes:n Wild Dragon -hiilikuituvanteista fatbikessa.
Ajomäärä ei tosin kuukauden aikana ole kovin kehuttava ollut, mutta ajettua on kuitenkin tullut niin kuivalla, mudassa kuin lumellakin, joten ensimmäisiä kokemuksia voi jakaa.

beari-4

Kyseessä on siis Nextie Bikes Wild Dragon 90mm – hiilikuitukehät joita saa tilattua kolmella eri kuitukuviolla, sekä useallä värillä jos maalatut kiinnostavat. Itselle tuli UD-pinnalla ja perus 32h porattuna. Myös pinnojen määrään sekä nippelien sijaintiin pääsee vaikuttamaan.

Kehät vaikuttivat laadultaan ihan hyviltä ja vaaka näytti molemmille 650gr painoa. Pinnoiksi valittiin DT Competitionit ja navoiksi tuli Hopen Fatsnot, purppurana tietenkin. Navat pinnoineen sekä kokoamisen hoiti laadukkaalla työllä Foxcomp Turku.

Renkaiksi oli jo odottamassa 45NRTH Dillinger 5 :t. Renkaat näyttivät painoksi 1490gr/kpl. Sisärenkaat jätettiin pois ja tilalle laitettiin melko reilusti Joe´s :n litkua. Renkaat rupesivat pitämään melko hyvin, tosin litkua kyllä tihkui vanteen ja renkaan välistä useastakin kohdasta, mutta ei mitenkään valtavavia määriä.

Vuorokauden jälkeen ei tihkumista enää tapahtunut ja paineet ovat pysyneet koko kuukauden, eikä pumppuun ole sen takia tarvinnut koskea.

Kokonaispaino verrattuna aikaisempaan Salsa Conversion Hubs – Rolling Daryll – Big Fat Larry -vannesettiin jäi noin 400gr kevyemmäksi. Kehistä reilu 250gr/kpl, navoista jonkin verran sekä sisärenkaat. Dillingerit taas lisäsivät n. 200gr/kpl sekä litkukin painaa jotakin.

_MG_1886 copy

Sitten ajamaan… ensi huomio kiinnittyy eturenkaaseen, yliohjaaminen on kokonaan poissa. Lisähuomio renkaista on hämmästyttävän hyvä rullaaminen lisäksi pito on hyvä, vaikka takimmainen rengas asennettiin rullaavampaan suuntaan.

45NRTH Dillinger 5 :t vakuuttavat kaikilla osa-alueilla missä nyt olen päässyt kokeilemaan. Alimmillaan painetta on ollut 0.25bar ja kun kuskilla on painoa 90kg on tuo painemäärä melko pieni. Tuolla paineella ei kyllä mielellään enää ajele kovalla alustalla ja pidemmän päälle epäilen kyllä renkaan kylkienkin kestoa. Sopivaksi paineeksi on tällä hetkellä tuntunut 0.35-0.45bar.

Entäs ne vanteet… itse olin hieman epäuskoinen huomaako eroa, koska painoero per pää jäi kuitenkin melko pieneksi, mutta mutta….

Eroa on herkkyydessä on todella paljon! Kiihtyvyys on aivan eri planeetalta, nyt voidaan jo puhua kiihdyttelystä ja spurttailusta, eikä vain hitaasta vauhdin lisääntymisestä. Ajaminen on selkeästi kevyemmän oloista.

Kiekot ovat myös erittäin tukevat, mikä onkin hyvä, koska taakse ei renkaan ja rungon väliin jää yhtään ylimääräistä tilaa.

Kaiken kaikkiaan kuukauden jälkeen vanteista on jäänyt todella positiivinen fiilis, toivottavasti se säilyy eikä mitään yllätyksiä vanteiden kestämisen suhteen tule varsinkaan kun vanhat kiekot on nyt tarkoitus saada myytyä eteenpäin.

 

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2018