Lauf Carbonara – höyhenenkevyttä hiilikuitulehteä testissä.

Lauf – tuo oudonnäköinen Islantilainen hiilikuituhäkkyrä näkyy yhä useammin ja useammin harrastepyörien etuhaarukan paikalla. Miksi näin on, koska kauneudella se ei ainakaan paikkaansa monen mielestä lunasta, jotain muuta siinä on pakko olla. Asiasta on pakko ottaa selvää.

img_0029-copy

 

Ensimmäisen kerran itse taisin nähdä Laufin haarukan jossain kuvassa nelisen vuotta sitten, se hätkähdytti ja päädyin todennäköisesti lausumaan ruman sanankin mikä v… tuo on? Siitä lähtien Lauffeja on näkynyt enemmän ja enemmän kuvissa sekä tarinoissa aina yhtä paljon keskustelua ulkonäkönsä vuoksi aiheuttaen.

Testit ja kuskit kertovat toista tarinaa… testimenestystä tulee, kuskit voittavat kisoja sekä messuilla niitetään kunniaa… jotain ihmeellistä siinä on siis pakko olla. Nyt kun haarukoita saapui läheisen fillarikaupan Foxcomp Turun valikoimaan oli niitä pakko ruveta hypistelemään.

Lauffeja on tällä hetkellä käytännössä kolme erillaista:

  • Trail Racer – 29 maastopyöriin
  • Grit – cyclocrossareihin ja gravel grindereihin
  • Carbonara – fatbikeihin sekä 29+:iin

Kaikista on vielä muutama erillainen versio, mutta nyt keskityn testissä olevaan Carbonaraan.

Lauf Carbonara – täyshiilikuituinen joustohaarukka fatbikeihin.

Ensin ne speksit:

  • paino 1080gr (punnittu, sisältäen akselin ja täyspitkän kaulaputken)
  • joustomatka 60mm
  • 15 x 150mm navalle
  • 51mm rake
  • minimi jarrulevyn koko 180mm
  • maksimi rengas 26 x 4.8″ / 29 x 3.0″
  • kuskin maksimipaino 120kg
  • maahantuoja Foxcomp Finland

Carbonarasta on kaksi versiota

  • regular – yli 80kg kuskeille
  • light – alle 85kg kuskeille

Nyt testissä on light-malli ja kuskilla painoa n.90kg :)

Jousto tapahtuu molemmissa haarukan alajaloissa olevien kuuden hiilikuituliuskan avulla, joiden varassa etunapa kelluu. Vaimennusta ei haarukassa ole. Haarukka ei vaadi minkäänlaista huoltoa, normaalin pesun ja vahauksen lisäksi. Lauf myöskin toimii kaikissa keleissä, eli kylmimmätkään talvipakkaset eivät sitä hyydytä.

Asennus ja pyörä

Testattava Carbonara on väriltään Naked Matte, elikkä yksinkertaisen musta, väri ei anna parasta kuvaa kuinka laadukkaan oloinen on työnjälki. Haarukka voisi olla suoraan formula 1:sen osalaatikosta. Vieressä oleva valkoiseksi maalattu ja 40gr painavampi Carbonaaras antaa huomattavasti paremman kuvan kun kaikki tekstit ja grafiikat erottuvat hienosti.

lauf-valko

Asennuskohteena on 2016-mallinen Salsa Beargrease L-koossa. Salsan oma haarukka irti ja Lauffi tilalle, painoa tulee lisää 300gr. Varsin kohtuullista, eikö? Beargreasessä on osina FCF 65mm -kuituvanteet, Enven kuituiset putkiosat sekä Race Facen Next SL -kammet. Koko paketille painoa tulee Issin-polkimien kanssa 11.2kg

img_0034-copy

300gr lisäpainoa tuskin edes huomaa pyörää huoltopukilta pois nostaessa, nyt vain keula säätöihin ja ajamaan… säätöihin…? Eihän tässä ole mitään säädettävää, ohjekirjassakin lukee ”Just ride!”

Lenkillä

 Muutaman minuutin pihalla pyörimisen jälkeen tuli todettua tangon korkeuden olevan kohdallaan, kannattimen alle jätettiin 5mm enemmän spaceria kuin jäykällä haarukkalla. Nyt polulle!

img_0038-copy

Ennen maastoon pääsyä tuli poljettua muutama kilometri asfalttia ja hiekkätietä, keula yllätti positiivisesti. Se ei notkunut alla häiritsevästi edes kovempaa putkelta runtatessa, myöskään jarruttaessa ei tapahtunut alle taipumista vaikutti siis hyvälle! 
Ohjaustuntuma on muuttumaton verrattuna jäykkään haarukkaan, ei yli- eikä aliohjautumista. Liikennevaloissa oli hauska huomata pari hölmistynyttä ilmettä viereisillä pyöräilijöillä.

Ensimmäinen polku oli leveää kangaspolkua minimaalisin juurin ja töyssyin, vauhti kasvoi ja en edes ajatellut koko haarukkaa se oli aivan huomaamaton ellei sitä nyt sattunut vilkaisemaan ;)

Seuraavaksi tuli tasaisempaa kalliopolkua muutamin pikku dropein (0.5m). Pari ensimmäistä droppia tunnustellen ja sitten lisää vauhtia seuraaviin… ei ongelmia. Nyt rupeaa hymy nousemaan kasvoille, eroa jäykkään haarukkaan on selvästi havaittavissa.

img_0032

Sitten päästään peruspolulle, jossa juurakkoa riittää! Nyt hymy leviää suupielissä, tämä taitaa olla sitä missä Lauf on parhaimmillaan.
Haarukka tasoittaa juurikin tälläisestä juurakosta terävimmät kulmat pois ja pyörä kulkee todella mukavan tuntuisesti eteenpäin.

Normaalissa vauhdissa sekä kovemmassa vauhdissa keula tuntuu toimivan erittäin hyvin, ainoastaan vähän normaalia reippaammassa vauhdissa huomaa vaimennuksen puuttumisen ja välillä meinaa tulla hieman pomppimista. Tämä tosin poistui lähes kokonaan pienellä rengaspaineen laskulla.

img_0051-copy

Muutama erillainen polku eteenpäin ja pari tuntia ajoa lisää, fiilikset säilyvät yhä hyvinä. Isona plussana on että keula tuntuu ajossa todella kevyelle eikä pyörää käsitellessä huomaa eroa jäykkään haarukkaan. Etukäteen pelottanutta sivusuuntaan tapahtuvaa helumistakaan ei ole havaittavissa.

img_0049-copy

Plussaa vai miinusta?

Olen koko tuon nelisen vuoden ajan haukkunut Lauffin-haarukat kuvien perusteella #risukeula #hässäkkä #härveli -kategoriaan joka ei voi toimia eikä ainakaan minun pyörään tule ikinä. Pelkästään ulkonäkö on puistattanut sen verran ettei enempää ole koko härdelli kiinnostanut.

Nyt keulan ensi kertaa luonnossa nähdessäni ja sen varsin hi-tech -maiseen olemukseen tutustuttuani annoin onneksi peräksi ja lähdin sitä kokeilemaan.

img_0030-copy

Ensimmäiseksi ehkä kommentoisin: Lauf ei ole joustohaarukka. Se on jotain aivan muuta, lähin lausahdus voisi olle sen olevan tärinänvaimennin tai tärinänpoistaja. Lauf itse käyttää lausahdusta ”Absorb the ride”.
Lauf ei missään nimessä ole tehty mihinkään rankempaan trail- tai endurotyyliseen ajoon, vaan se tekee pyörästä normaaleilla poluilla hauskemman ja mukavamman ajaa. Lauf on täysin huoltovapaa ja se toimii kaikissa keleissä, myös kylmimmissä pakkasissa.

En oikeastaan löytänyt keulasta mitään moitittavaa, nyt kun tuo pieni pomppimisen tunnekin reippaassa vauhdissa tasoittui rengaspaineen laskulla. Muutaman sadan gramman lisäpainoa tuskin edes huomaa ja mukavuus lisääntyi huomattavasti.
Lauf on selvästi parhaimmillaan tuollaisissa sileähköissä ja juurakkoisissa poluissa. Mihinkään suurempiin patteihin ei sen joustomatka / ominaisuudet riitä. Juurakkoisella polulla se tasoittaa menoa sopivasti ja vauhtia pystyy pitämään yllä helpommin. Uskoisin myös sen sopivan kuin nakutettu talvisille moottorikelkan urille ja röpelöiseksi kävelyille poluille.

Ulkonäköön varmasti tottuu ja tämä jos jokin lisää ohikulkijoiden hämmästelyä fatbikeen entisestään.

Onko se sitten hintansa 1049€ arvoinen… sen saa jokainen päättää itse.

 

Mikäli tämä testattu haarukka ei jää omaan pyörääni kiinni, saattaa sen tilalle tulla tilattua  Foxcompista oranssi Tangeri Matte -värinimeä käyttävä kappale ;)

lauf-oranssi

 

P.S. Seuraavaksi olisi mukava testata tuota 30mm joustavaa Grit-mallia cyclocrossarissa tai Trail Raceria Salsan Fargossa!

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2016