Korkkasiko kierteesi?

Jokin aika sitten kirjoitin, kun rikoin Muklukkini. Tämä tapahtui metsässä ajaessa, joten tapahtunutta voi siltä osin pitää valitettavana tapaturmana. Tällä kertaa hajotin rakastetun El Mariachini. Tämä tapahtui fillaritallissa säätämistyön yhteydessä, eikä tätä tapahtumaa voi pitää minään muuna kuin työn suorittajan sanoinkuvaamattoman tyhmyyden seurauksena. Siitä huolimatta, että kuolen häpeästä tätä tarinaa kertoessani, kerron sen silti siinä toivossa, että  tämä kantapään kautta saatu oppi säästäisi jonkun toisen poloisen pyöräilijän sielua ja lompakkoa.

Alla kuva El Mariachista. Joskus hän oli uusi, kaunis ja puhtoinen. Tämän kuvan jälkeen häntä on kohdeltu kaltoin monilla eri tavoilla, miten polkupyöriä ei koskaan tulisi kohdella, mutta tämä viimeisin tempaus kyllä vie tyhmyydessään voiton ihan kaikesta aiemmasta.

IMG_1153

Asiaan. Eräänä onnettomana päivänä, kun maailma oli harmaa ja taivas itki, huomasin, että sinkula-Mariachin ketju roikkui hieman löysän näköisenä. Päätin kiristää sen saman tien, kun sattui olemaan sopiva hetki aikaa. Salsan pyörissä alkaen noin vuodesta 2012 tai 2013 on takapäässä nerokas keksintö, joka tottelee nimeä Alternator Dropout. Tämän vinkulan nerokkuus piilee siinä, että se mahdollistaa suunnilleen kaikkien mahdollisten voimansiirtotapojen käytön ilman erillisiä härpäkkeitä, halusitpa ajaa sitten vaihteilla tai ilman. Alternator-palikan avulla voidaan esim. säätää sinkulan ketjun kireyttä (ks. kuva alla). Helppoa. Paitsi jos käyttäjä on tyhmä.

Dropout 01

 

Säädin Alternatorilla ketjun kireyden sopivaksi. Otin momenttiavaimen, asetin momentin ulkomuistista ja aloin kiristämään alempaa pulttia. Pitkävartisella momenttiavaimella ei ehtinyt oikein edes huomata vastuksen kasvavan, kun yhtäkkiä huomasin, että pultti pyörii tyhjää. Olin että mitäs kekkulia, ja samalla ymmärsin että kierteethän sieltä meni. Pultti auki ja Alternator-palikan sisälmykset tuli pultin mukana ulos. Ketutteli aika tavalla.

Dropout 02

Dropout 03

Dropout 00

 

Aloin selvittelemään, että mistäs tämä onnettomuus aiheutui. Ketuttelua ei yhtään vähentänyt se, kun jouduin toteamaan, että omasta tyhmyydestähän se johtui. Luulin muistaneeni oikean kiristysmomentin, mutta Alternatorin käyttöohjeen tarkistus osoitti, että muistini petti pahemman kerran. Oikea kiristysmomentti olisi ollut 8 Nm. En kehtaa kertoa mihin momenttiin olin avaimen säätänyt, niin järjettömältä se nyt jälkikäteen ajatellen tuntuu. Eipä sillä hetkellä kuitenkaan kellot soineet kun olisi pitänyt.

 

Ei auta itku markkinoilla. Säästöpossun ryöstö ja Foxcomppiin kysymään uutta Alternatoria. Sinkuladropouttia (29 euroa) ei ollut varastossa, toimitusaika joitain viikkoja. Vaihdepyörän Alternaattori olisi ollut suoraan hyllyssä, hinta 39 euroa. Minähän en maksa kymppiä extraa siitä, että pilaisin sinkulani rumalla vaihtajankorvallisella varaosalla. Foxcompin empaattinen henkilökunta ymmärsi tuskani ja ehdotti, että kierteen voi mahdollisesti korjata. Orikedolla sijaitseva mopokorjaamo Kunun pyörä on kuulemma joskus asennellut helicoileja polkupyöriinkin. Ahaa. En tiennyt mikä on helicoil, mutta soitin silti Kunulle ja kuulin, että voivat asentaa helicoilin odottaessa hintaan 20 euroa. Kiitin tiedoista ja menin kotiin pohtimaan asiaa.

 

Koska minä en koskaan osta sikaa säkissä, piti tietysti yksi ilta googlailla helicoilista ja sen asentamisesta. Opin paljon. Pähkinänkuoressa: perinteinen helppo tapa korjata vioittuneet kierteet on porata uusi isompi kierre tilalle. Tällöin ongelmana on se, että materiaalia reiän ympäriltä häviää, ja tässä tapauksessa se ei olisi käynyt päinsä, koska materiaalia ei reiän ympärillä ylimääräisiä ole. Toinen ongelma on se, että korjauksen jälkeen pitäisi käyttää isompaa pulttia, mikä sekään ei tässä tapauksessa käy, koska rungon läpi ei mahdu kuin M8-pultti. Helicoil-korjauksessa sen sijaan vioittuneen kierteen tilalle asennetaan uusi samankokoinen kierre. Säästymme kahdelta edellämainitulta ongelmalta ja bonuksena reiästä tulee vahvempi kuin alkuperäinen. Win-win-win. Ratkaisu oli selvä, helicoili asennetaan. Tee-se-itse-miehenä teki tietysti mieli tehdä itse. Pikainen rautakauppojen nettisivujen tutkiminen kuitenkin osoitti, että työkalut maksavat niin paljon, ettei niihin sijoittaminen kannata, jos tiedossa ei ole säännöllisiä korjauksia. Toivoin ettei olisi, joten suuntasin rautakaupan sijasta Kunulle.

 

Jos joku haluaa perehtyä helicoileihin tarkemmin, tässä kansantajuisesti kirjoitettu all-you-need-to-know -tyyppinen yhteenveto. Ja tässä Youtube-videolla mallisuoritus.

 

Kunulla homma hoidettiin sovitussa ajassa sovittuun hintaan. Lopputulos näyttää toimivalta ja korjattu Alternaattori asentui pyörään ongelmitta.

Korjaus 02

 

Kun nyt tuli putsattua ja rasvattua voimansiirron puoleinen Alternaattori pultteineen, päätin tehdä saman myös jarrun puoleiselle Alternaattorille. Ja perskeles sentään, mitä löysin. Tästäkin Alternaattorista oli alkaneet kierteet jo hajota, ensimmäiset kolmisen kierrosta olivat sileänä. Tämä on aiheutunut joskus aiemmin, koska tätä pulttia en ollut ehtinyt kääntää väärin säädetyllä momenttiavaimella.

Vasen 01

Korostan, että vika ei ole osassa, vaan käyttäjässä. Onneksi jarrun kiinnityssatula Alternaattorin vastapuolella on kierteellinen, ja sen kierteet olivat ehjät, joten pultti pysyy niiden voimin paikoillaan. Mutta kyllä nyt olen oppinut, että kiristysmomentit on ehkä sittenkin merkityksellisiä. Tähän asti olen elänyt illuusiossa, että kyllä järkevästi käsin kiristämällä menee riittävän oikein. Ainakin kun ei käytä mitään hiilikuituosia, jotka kuulemma ovat herkkiä. Mutta ei se näköjään ole niin helppoa. Tai sitten minulta puuttuu totaalisesti se ”sormimomentin” tuntuma, joka kunnon mekaanikoilla kuulemma on. Nöyrryn siis toteamaan olevani vain pahainen puuhastelija.

 

Ja mikä se olikaan tämän tarinan opetus?

1. Kannattaa ehkä hankkia momenttiavain ja käyttää sitä.

2. Momenttiavainta käyttäessäsi älä muistele momentteja, tarkista manuaalista!

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2016