Harvineisempi fatbike – Nicolai Fat Argon Pinion

Olen pitkään unelmoinut pyörästä jonka kyljessä lukee Nicolai, taisi olla vuosi 1999 kun eka kerran näin  kauhean kokoisen ja näköisen DH-viritelmän. Sitiä ajasta etteenpäin on aina miettinyt, että kun kasvan isoksi hankin itselleni sellaisen.

56 - 33KEXrG

Puolitoista vuotta olen ajanut Salsan Beargresella ja se on koko ajan muuttunut enemmän XC-tyyliseksi, enkä ole viitsinyt enää ajaa sillä singletrack/trail -tyylistä ajoa hiilikuituisten HED-vanteiden takia, sekä myös pelännyt kuiturungon kolhiintumista.

20 - gRlXdPy

69 - XoZhpHk

Kun Nicolai alkoi valmistaa Fat Argonista Pinion-versiota, aloitin heti rahan säästämiseen. Rungon tilauksen ja maksun jälkeen oli pitkä aika odottaa saapumista. Sinä aikana oli haettu Bargreasille kesäkiekko-paketti joka on nyt lainassa Argonissa. Enven RSR-tanko ja  55mm kannatin sekä German:A Flame Wide Boos keula. Myöhemin fillaritorilla löysin käytetyn Salsa Makva -keulan talvikäyttöä varten. Jarrujen virkaa oli hoitaneet varajarrut Formula T1s.
Kasaus sujui nopeasti ja ilman ongelmia. Koko paketille painoa tuli kauheat 15,5 kg.

46 - l0MRir8

25 - 9vJ9wyK

Jos otetaan huomion että rungon ja pinion-vaihteiston paino on jo 6,02kg. Veronpalautuksella tuli hankittua Tune kill Hill -jarrut ja Thompsonin kannatin, tanko, korkki sekä satulantolpan kiristin, jotka omasta mielistäni sopivat Nicolain-runkoon täydellisesti.
Enven osat tuli siirrettyä  29″ kuitutäpäriin.

52 - R2NSjgW

75 - XCQ593V

Ajokokemukset Nicolai Fat Argon

Rungolla on aggressiivinen geometria, koska se on suunniteltu XC sekä enduro  käyttöön. Pituudeltaan  on 20mm pidempi kuin Salsan Beargease joka tuo selvästi lisää vakautta kovemmassa vauhdissa sekä alamäessä. Ajossa pyörän  painoa ei edes huomaa, pyörä tuntuu ketterältä  ja käyttäytyy aggressiivisemmin kuin 6kg kevyempi Beargrease.
Oikeasti Nicolai vaati pikkaisen kokeneempaa ja paljon nopeampaa kuskia että  sen oikea luonne tulee esiin. Meikäläisen ajotaidolla sekä rauhalisella vauhdilla se kuitenkin on erittäin hauska ajettava. Välillä vasatan tulijat ihmetellevät mikä on tuo oudon näköinen kaveri joka on päästä jalkoihin kuran peitossa ja hymyile samalla.

89 - 2GHY00J

94 - wSxjVeT

Ensimmäiset ajot toivat omat ongelmat kun olen tottunut ajamaan vaihteistolla jota siirretään liipasimella kun taas Pinion käyttää teknisistä syistä käännettävää Twist Shifteriä. Onneksi totuin siihen aika nopeasti. Toinen juttu onkin vaihteiston käyttö, vaihteen siirtyminen tapahtuu heti kun on vaihtanut valitsimen asentoa, jopa silloin kun ollaan paikoillaan(mäessä, liikennevaloissa).  Ajon aikana voi vapaasti vaihtaa vaihdetta raskaammalle. Kevyemmälle vaihto ei onnistu jos on liikaa kuormaa polkimella. Täytyy lopettaa polkeminen tai ainakin keventää, jotta vaihto kevyemmälle onnistuu. Tämä vaatii hieman totuttelua ensialkuun ylämäissä.

Kahdessa muussa pyörässä minulla on Sramin 1×11 voimansiirto, Pinioni on P1.12 versio eli 12-vaihteinen, mikä on melko täydellinen ja lähellä Sramin 1×11:ta. Toisaalta Sramilla  gear ratio on vain 409% kun Pinionilla on taas  600% jossa on aika iso ero. Pinionilla pystyn ajamaan tai kiipeämään sinne mihin Sramila (28h eturatas) en pääse joko pidon tai voimaongelmien takia.

39 - asFiqSD

Pyörällä on ajettu mudassa sekä lumessa ja voin sanoa että vetopuoli on kunnossa. Nopeammin menetät tasapainon kuin vedon. Voimansiirroksi valitsin Gates Carbon Driven huolto- ja käyttäjäystävällisyyden takia. Ei enää likaisia kiteseviä ketjuja ja rasvaamista. Vain vesipesu ja valmista. Ei ole ollut mitään ongelmia mudan, saven, lumen tai jäätävän loskan kanssa ne vain puristautuvat ulos. Miten pitkäkestoinen Carbon Drive on sen aika näyttää. Tällä hetkellä on jo noin 1500km takana, vetoremmi on ihan kunnossa, ja rattailla pikkaisen näkyvää kulumaa. Toisaalta kulutusosat ovat halvempia kuin perinteisen 1×11 voimansiirron  osat.

96 - EbscPol
Tietysti pyörä on arvokas, paljonko… en kerro, mutta sillä rahalla saisi hyvän käytetyn auton. Enkä kadu yhtään sen hankintaa. Sitä on vaikea kertoa kun en oikeastaan ole mikään kirjoittaja, tai edes henkilö joka pitäisi kauheasti kirjoittamista. Se täytyy kokeilla itse.

 86 - tBiOPWC

Kokonpano Nicolai Argon Fat

 

  • runko – Nicolai Fat Argon Pinion цветcity camo dizy
  • haarukka – German:A Flame Wide / Salsa Makwa
  • satulatolppa – KS lev 150мм
  • satula – Ergon SME3 Pro Carbon
  • tolpankiristin Thompson
  • ohjauslaakeri – Hope
  • kannatin – Enve mtb 55mm, Thompson elite x4 60mm
  • tanko – Enve RSR, Thompson Trail C
  • tupit – Ergon GA1 evo
  • vaihdelaatikko– Pinion p 1.12
  • vetorattaat – 2 x Carbongates CDX 39t
  • vetoremmi- 122t CDX
  • bashguar – SRAM Truvativ
  • polkimet – Spank oozy
  • jarrut – Formula T1s 180mm levyt , Tune KILL HILL -jarrut
  • kiekot I9, aero pinnat, Nextie carbon 65mm
  • renkaat– 45 NRTH Vanhelga/ Maxxis Mammoth/ D4
  • paino 15,5kg

Tarinat ja kuvat sekä omistaja: VitaliT

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.

- Onko jotain kerrottavaa
- Hienoja kuvia julkaistavaksi
- Haluatko esitellä tuotteita
- Kiinnostaako kirjoittaa juttuja

Ota yhteyttä!

fbf@fat-bike.fi

Ota yhteyttä:

copyright © Fat-Bike Finland 2016