Global Fat Bike Day – ajelu Turku 2015

Oli synkkä ja myrkyinen yö… joka aamulla valkeni kansainvälisenä fat bike -päivänä 5.12.2015. Turussa oli tosiaan vettä satanut reippaan tuulen kera melkosesti parin edellisen vuorokauden aikana, joten odotettavissa oli kosteat ja liukkaat polut.

laskipyorat-rauli

kuva: Rauli Ala-Karvia

Lauantai-aamu valkeni kuitenkin auringon paisteessa ja odotukset olivat korkealla. Aamupala naamaan, kamat kasaan ja kohti lähtöpaikkaa Foxcompin-myymälää kello 11.00. Onneksi säätila palautui hyvin nopeasti normaaliksi ja vettä alkoi vihmoa lisää taivaalta  hyvissä ajoin ennen starttia. Sateeseen oli tullut jo varauduttua etukäteen ja päälle puettiin Haglöfsin Gore-tex -ajotakki , Enduran Stealth -housut sekä 45NRTH Fasterkatt -ajokengät. Reppu selkään parin sisärenkaan ja juomaveden kera niin olin valmiina matkaan.

Lähtö

Foxcompin pihalla ruvettiin odottelemaan paljonko fatbikeja kuskeineen saapuu paikalle, varovasti olimme Tommin (Foxcompin myyjä) kanssa etukäteen puhelleet 20-30, mutta todella kostea keli varmasti tulisi vähentämään osallistujia. Yllätys oli kuitenkin positiivinen kun kuskeja pyörineen saapui paikalle 17. Ihan hyvä määrä keliin nähden.

asko-1

kuva: Asko Raesola

Matkaan lähdettiin ja Tommi rupesi vetämään letkaa kohti Ruskon hiihtomajaa, jossa taukomakkarat mehun kera oli tarkoitus nauttia. Itse ajelin letkan loppupäässä Mainosmiehen kanssa seuraillen siellä vauhdin sopivuutta porukalle.  Olimme arvioineet saapuvamme hiihtomajalle klo 12.15 – 12.30, jotta osaavat siellä laittaa makkarat valmiiksi.

samu-2 samu-1

Jo 200m ajon jälkeen tuli varsin selväksi että märkää ja mutaista on, ensimmäinen polku pienen pellon reunaa pitkin ja vettä paikoitellen napoihin asti. Tästä jatkoimme Kärsämäkeä kohti yli ohikulkutien ja siitä pienien polkujen kautta Pomponrahkan länsipuolella olevalle polulle. Tuolla polulla paljastui varmasti kaikille tämän reissun hauskuus, hymyssä suin valtavien lätäköiden läpi veden roiskuessa korkealle. Kaikilla näytti olevan hauskaa ja yhdessä samalla päätimme kuitenkin jättää pidemmät pitkospuut ajamatta kun edes fatbiken-renkaat eivät niihin pitoa saaneet.

asko-2

kuva: Asko Raesola

Taukopaikalla

Matka jatkui kohti Haunisten tekoallasta ja sen itäpuolella olevaa polkua pitkin kohti Ruskoa. Vettä, mutaa, kuraa ja liukkaita juuria riitti, mutta vauhti pysyi reippaana ja saavuimmekin Ruskon hiihtomajalle Kullaanpolun-reittiä pitkin juuri 12.30. Majalla oli Team Velo Cyclingin -porukka laittanut Foxcompin tarjoamat makkarat, mehun ja glögin kera valmiiksi. Paikalle oli myös saapunut Turun Tienoo -lehden toimittaja ihmettelemään mikä saa ihmiset tälläisessä kelissä tälläisillä pyörillä metsään ajamaan.

Kaikki loput kuvat: Juha Jokila

slide_DSC04180slide_DSC04184slide_DSC04181

Taukoa pidettiin hetken verran jonka jälkeen matka jatkui kohti Kullaanvuoren hienoja kalliopolkuja. Tässä vaiheessa ensimmäiset kuskit poistuivat ryhmästä, mutta loppuporukka lähti kapuamaan Kullaanvuorelle.

slide_DSC04185 slide_DSC04188 slide_DSC04189

Kullaanpolkua

Kallioista Kullaanpolkua pitkin jatkoimme kohti Raisiota, ensimmäinen kalustorikko tapahtui kun yksi vapaaratas antautui kesken matkan. Tämä oli myöskin ainoa kalustotappio koko reissun aikana mikä on todella vähän. Ei edes yhtään rengasrikkoa!

slide_DSC04190 slide_DSC04191 slide_DSC04192

slide_DSC04193 slide_DSC04194 slide_DSC04196

Vesisade ja tuuli yltyi loppua kohden ja saapuessamme Haunisten altaalle vettä tuli taivaalta jo varsin reippaasti. Tässä vaiheessa jälleen yhden lätäkön läpi ajettuani hörppäsi kengät vettä. Olin laittanut sen enempää asiaa ajattelematta housujen lahkeet kenkiin sisälle, jos ne olisivat olleet ulkopuolella olisi todennäköisesti reissu mennyt kuivin sukin nyt niin ei käynyt. Takki sekä housut pitivät veden ulkopuolella lähes täydellisesti, joten kylmyys ei päässyt yllättämään. Haunisista poljettiin Runosmäkeen ja Nunnavuoren kuntoradan vierestä takaisin Foxcompille.

slide_DSC04197 slide_DSC04198 slide_DSC04200

slide_DSC04201 slide_DSC04202

Reissu ohi

Pihalle saapui todella kuraisia pyöriä kuskeineen ja pesuletkulle oli käyttöä. Matkaa kertyi tasan 30km ajoajan ollessa 2,5 tuntia. Kaikilla tuntui olevan hauskaa ja kun ilman vaurioita selvittiin oli kyseessä varsin onnistunut reissu. Erityismaininta täytyy heittää hyvin reitin läpipolkeneelle juniorille!

slide_DSC04205 slide_DSC04206 slide_DSC04207

slide_DSC04208 slide_DSC04209 slide_DSC04210 slide_DSC04211

Video:

Juha Jokilan kuvaama video reissusta:

#fatbikefinland

Fat-Bike.fi

Suomalainen fatbike-pyöräilyyn keskittynyt sivusto.

Vapaamuotoisia sitoutumattomia juttuja / testejä kaikesta paksupyöriin liittyen.